Niejednokrotnie awaria koła na drodze jest na tyle poważna, że trzeba je wymienić. Można to zrobić używając zarówno koła dojazdowego, jak i zapasowego. Czym dokładnie się różnią te dwa rodzaje kół?
Różnice między kołem zapasowym a dojazdowym
Koło zapasowe, zwane również kołem pełnowymiarowym, jest identyczne jak pozostałe koła montowane w samochodzie. Taki sam rozmiar i konstrukcja sprawiają, że po wymianie uszkodzonej opony na koło zapasowe można kontynuować jazdę bez ograniczeń prędkości. Natomiast koła dojazdowe są węższe, mniejsze i lżejsze od kół pełnowymiarowych. Obydwa rodzaje kół mają swoje zalety i wady. Jeśli kiedyś będziesz musiał skorzystać z pomocy drogowej w Bytomiu lub innym polskim mieście, warto je wszystkie poznać.
Zalety i wady kół zapasowych
Koła zapasowe mają wiele zalet. Przede wszystkim, dzięki swojej pełnowymiarowej konstrukcji, gwarantują bezpieczną i komfortową jazdę na dłuższych dystansach. Jak już wcześniej zostało wspomniane, po wymianie uszkodzonej opony na koło zapasowe nie trzeba martwić się o ograniczenia prędkości czy konieczność szybkiego dotarcia do warsztatu.
Jednak koła zapasowe mają także swoje wady. Ze względu na swoją pełnowymiarową konstrukcję, zajmują więcej miejsca w bagażniku niż koła dojazdowe. Ponadto są znacznie cięższe, co może niekorzystnie wpływać na zużycie paliwa oraz osiągi samochodu.
Zalety i wady kół dojazdowych
Koła dojazdowe, ze względu na swoją mniejszą konstrukcję, zajmują mniej miejsca w bagażniku i są lżejsze od kół zapasowych. Dzięki temu ich przechowywanie jest łatwiejsze, a wpływ na zużycie paliwa oraz osiągi samochodu jest mniejszy. Ponadto koła dojazdowe są zazwyczaj tańsze od kół zapasowych.
Niestety koła dojazdowe mają także swoje wady. Ich konstrukcja pozwala na przejechanie jedynie określonego dystansu z ograniczoną prędkością. Wiele kół dojazdowych może być używanych podczas jazdy do 80 km/h.